Nowa wersja portalu Onet.pl w oczach użytkowników...


Autor: orientalny
28 kwietnia 2008, 15:45
Onet.pl odświeżył swój wizerunek, przygotowując zmodernizowaną odsłonę strony głównej. Jak zmianę tę postrzegają stali użytkownicy portalu? Eyetrackingowy test z udziałem internautów wskazuje: świeżość layoutu niekoniecznie owocuje zrozumiałością i większą czytelnością, a wydłużony layout może obniżać szansę dotarcia do ważnych informacji.

Eyetrackingowe badanie strony głównej nowej wersji portalu Onet z udziałem użytkowników przeprowadziła poznańska agencja Symetria. Uczestnikom umożliwiono samodzielne jednominutowe zapoznanie się ze stroną bez obecności moderatora, a następnie zadano pytanie o opinię o nowej wersji portalu.

Najbardziej przykuwającym uwagę obszarem jest nowa kolumna Mój Onet. Uwaga odbiorców skupia się przede wszystkim na topie strony jak i górnej części informacyjnej. Zauważalne są większe nagłówki działów, po których skacze wzrok użytkownika, a także – co udowodniono we wcześniejszych badaniach – duże zdjęcia oraz wizerunki ludzkich twarzy. Dużą część uwagi przykuła także grafika tarczy zegara. Czy jest to jednak zjawisko pożądane dla portalu? Zegar przechwytuje bowiem spojrzenia użytkowników kosztem innych, ważniejszych informacji.

W przypadku portalu ważną kwestią jest zrównoważenie ilości informacji i proporcji layoutu. Znaczna długość strony Onetu wpłynęła na bardzo niski wskaźnik przewijania strony w dół. Co istotne, na dole strony znajdują się ważne z punktu widzenia portalu lub reklamodawców obszary takie jak wyszukiwarka Zumi czy boksy reklamowe i oferty sponsorowane. Długość strony może wpływać na ich pomijanie, a przez to niższą skuteczność.

Wśród pozytywnych opinii potestowych przeważa głównie pochwała świeżości i lekkości wizualnej layoutu. Pochwałę zyskała kolumna Mój Onet, ułatwiająca zarządzanie spersonalizowanymi ustawieniami i usługami. Użytkownicy chwalili także wielkość boksów, zwiększającą w ich oczach przejrzystość strony.

Negatywnie oceniono jednak nie zawsze zrozumiały podział nagłówków na klikalne i nieklikalne. Obecność wielu boksów, linków i nagłówków również wpływa w oczach użytkowników na obniżenie czytelności i utrudnia skupienie uwagi w jednym miejscu. Długość strony również oceniono negatywnie. Konieczność wielokrotnego przewijania utrudnia szybkie dotarcie do pożądanych treści.

Czy portal zyskał na przebudowie strony głównej? Użytkownicy zyskali łatwy panel zarządzania. Pozytywna jest – widziana już w portalu Gazeta.pl i WP.pl – możliwość przesuwania i zwijania boksów. Dotyczy jednak tylko działu Mój Onet, co może zmniejszać atrakcyjność tej opcji w oczach użytkowników. Duża część publicystyczna może wpływać na zatrzymywanie użytkowników w serwisie, których celem pierwotnie było tylko pozyskanie świeżych informacji, które obecnie sprawiają wrażenie nieco zepchniętych i zmarginalizowanych.
 
Równowaga plusów i minusów – tak można podsumować przebudowę strony głównej portalu Onet. Projektowanie tak zaawansowanych treściowo serwisów zawsze wiąże się z kalkulacjami w zakresie użyteczności. Dlatego też warto przeprowadzać testy z udziałem użytkowników - w tym badania eyetrackingowe, aby zweryfikować pomysły i plany projektowe oraz poznać, jak przesuwanie akcentów na stronie wpływa na postrzeganie treści i nawigację.
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz