W związku z upłynięciem 10 maja br. terminu wyznaczonego
przez PTK Centertel na zakończenie rozmów z Ekstraklasą S.A. w sprawie
przedłużenia współpracy sponsoringowej na trzy kolejne sezony i
przekazaną osobiście przez Prezesa Ekstraklasy SA, informacją o
odrzuceniu możliwości kontynuowania dalszych rozmów, Zarząd PTK
Centertel podjął decyzję o wycofaniu się z planów sponsoringu polskiej
ligi w kolejnych latach.
Do podjęcia decyzji
przyczyniły się nierealne oczekiwania finansowe spółki Ekstraklasa
S.A., rozwijająca się afera korupcyjna, niekontrolowane przez
organizatora rozgrywek wybryki chuligańskie i rasistowskie na
stadionach oraz przedłużająca się niestabilna sytuacja w lidze,
wynikająca z decyzji podjętych przez zjazd PZPN, oraz jej stale
obniżający się poziom sportowy.
„Sponsorowanie piłki
nożnej to dla PTK Centertel i Grupy TP strategiczny kierunek, w którym
uwzględniamy interes ligi i rozwój futbolu w Polsce. Dla firmy jest to
jednak także poważna inwestycja, która musi być zgodna z rachunkiem
ekonomicznym, warunkami rynkowymi oraz odpowiadać realnej wartości
świadczeń sponsorskich. Spełnienie obecnie artykułowanych oczekiwań
finansowych, dotyczących samego wynagrodzenia dla Ekstraklasy SA na
poziomie 60 mln zł, byłoby ewidentną niegospodarnością i mogłoby zostać
zinterpretowane, jako działanie na szkodę spółki, którą kieruję. Biorąc
pod uwagę ostatnie wydarzenia, które destrukcyjnie wpłynęły na wartość
wizerunku całej polskiej piłki ligowej oraz z uwagi na wyraźnie
przekazaną nam informację o braku chęci ze strony spółki Ekstraklasa
S.A. do kontynuowania rozmów, podjęliśmy decyzję o przeznaczeniu
zarezerwowanych środków finansowych na inne projekty" - powiedziała Grażyna Piotrowska-Oliwa, Prezes Zarządu PTK Centertel
Dotychczasowe
porozumienie z Ekstraklasą S.A. oraz wartość oferty były jedną z
największych inwestycji sponsoringowych na polskim rynku. Nowa
propozycja PTK Centertel na przedłużenie sponsorowania ligi złożona w
styczniu br. zakładała, mimo ewidentnej spadku wartości oferowanego
produktu, jakim jest liga, istotne podniesienie wartości kontraktu
sponsorskiego. Orange wstępnie zaoferował 37,5 mln zł za trzyletni
kontrakt. Jednak Ekstraklasa S.A. zdecydowała o zamknięciu konkursu bez
wyboru oferenta. Była to zaskakująca i niezrozumiała decyzja, tym
bardziej, że jak wynikało z niepotwierdzonych informacji - Orange
przedstawił najwyższą ofertę. Poinformowała również, że zamierza
rozmawiać z każdym potencjalnym sponsorem indywidualnie.
Dlatego
w ostatnich dwóch miesiącach PTK Centertel informował Ekstraklasę S.A.
o gotowości do podjęcia rozmów w sprawie sponsorowania rozgrywek w
trzech kolejnych sezonach od 2008/2009 do 2010-2011. Podtrzymywaliśmy
też naszą propozycję, wyznaczając termin 10 maja 2008 na zakończenie
rozmów.
***
Dotychczas PTK Centertel
zainwestował przez ostatnie 3,5 roku w działania związane z ligą ponad
60 milionów złotych, z czego 35,6 mln złotych zostało przekazane
bezpośrednio Ekstraklasie S.A. PTK Centertel, co roku przeznaczał
dodatkowy wielomilionowy budżet na aktywności około sponsoringowe,
promujące rozgrywki w mediach i pozwalające na nadanie wydarzeniom
związanym z Orange Ekstraklasą odpowiedniej rangi i oprawy. By
zwiększyć bezpieczeństwo na stadionach i atrakcyjność meczów, Orange
wprowadził programy skierowane do kibiców - Orange Fair Play i Gram
Fair. Jako sponsor organizował również szkolenia medialne dla piłkarzy
oraz szkolenia z zakresu marketingu dla przedstawicieli klubów Orange
Ekstraklasy.